dziecko koloruje
artykuły montessori

8 najpopularniejszych pytań w edukacji Montessori

Zastanawialiście się kiedyś o co najczęściej pytają rodzice w związku z edukacją Montessori? a może sami chcielibyście uzyskać odpowiedź na nurtujące was pytania? poczytajcie!

 

1. Czy w klasie Montessori jest realizowana podstawa programowa wytyczona przez MEN?

Program w klasie Montessori został stworzony w taki sposób, aby aktywować wszystkie potrzebne obszary rozwojowe. Korzysta z podstawy programowej i realizuje wszystkie jej obszary, wychodząc poza jej zakres.

Przykładem jest czytanie czy pisanie, działania matematyczne w zakresie do 9999, które według podstawy są realizowane dopiero w szkole podstawowej klas wyższych.

2. Czy po edukacji w klasie Montessori moje dziecko odnajdzie się w konwencjonalnej formie edukacji?

To wszystko kwestie zależne od dziecka i jego temperamentu oraz zdolności do przystosowania się do nowych sytuacji w życiu. W klasie Montessori robimy więcej niż w konwencjonalnej placówce, więc dziecko może czuć się znudzone statycznym trybem, formą ławki. Ale też jednocześnie uczymy odpowiedzialności, samodzielności i planowania własnej pracy, co może przyczynić się do tego, że dziecko w każdych warunkach poradzi sobie i będzie umiało nabyte umiejętności wykorzystać, aby w konwencjonalnym trybie być bardziej kreatywnym. Musimy zdawać sobie sprawę z faktu, że w konwencjonalnym trybie proces jest prowadzony przez Nauczyciela, w Montessori- przez dziecko.

3. Dlaczego w klasie Montessori są dzieci w różnym wieku?

Klasa montessoriańska jest zróżnicowana pod kątem wiekowym ze względu na to, że to jest najbardziej naturalna sytuacja, a zarazem najbardziej optymalna dla procesu uczenia się dzieci. W dorosłym życiu nikt nas nie dzieli wiekowo np. w pracy. W domu mama też nie dzieli dzieci na kategorie wiekowe. W naszej klasie dzieci mają okazję uczyć się od siebie, pomagać – starsi młodszym , uczyć się prosić o pomoc i ją przyjmować w przypadku dzieci młodszych. Program jest dostosowany w taki sposób, aby spełniać indywidualne wymagania każdego dziecka.

4. Czy dzieci w Montessori się uspołeczniają? Przecież pracują indywidualnie.

Dzieci są istotami społecznymi i nie możemy im zabronić nawiązywania relacji z innymi. Pracują indywidualnie , co jest korzystne dla ich koncentracji, ale także w grupach, gdzie nawiązują przyjaźnie. Co ciekawe- wiele dzieci zapytane o pracę w grupie i kolegów , wypowiada się , że pracuje „z przyjaciółmi”, a nie z kolegą z pracy. Starsze dzieci uwielbiają pracować projektowo. Szacunek do dziecka, poszanowanie jego wolności , tworzy niepowtarzalną atmosferę klasy i sprzyja nawiązywaniu bliskich relacji przez dzieci. Dzieci stają się odważne, otwarte na inne kultury , religie. A dorośli traktują ich pracę z odpowiednim szacunkiem, co przekłada się na poczucie wartości.

5. Czy program Montessori jest odpowiedni dla wszystkich dzieci?

To również kwestia bardzo indywidualna. Mówi się, że do Montessori przyjmujemy całe rodziny. Wymaga to od rodziców współpracy zarówno na polu przedszkola, jak i w domu , gdzie odbywa się wspomaganie samodzielności. Dlatego też w przypadku, kiedy rodzina nie jest przekonana do metody lub nie pozwala na samodzielność dziecka w domu- współpraca może być trudna lub niemożliwa. Także w przypadku dzieci nadaktywnych, mających problem z koncentracją , może się okazać, że edukacja w tym systemie się nie sprawdzi.

Wiele placówek na początku rekrutacji rozmawia z rodzicami, pozwala na obserwację pracy własnej dzieci, przeprowadza szereg rozmów z psychologiem, specjalistami. Po tym okresie placówka i rodzice decydują czy dziecko będzie się czuło szczęśliwe w takiej klasie. Placówki na całym świecie są przykładem tego, że znajdują się w nich dzieci bardzo zróżnicowane wiekowo, kulturowo, charakterologicznie. Potrafią współpracować ze sobą i odkrywać świat. Najlepiej po znalezieniu odpowiedniego miejsca , dopytać się o proces rekrutacyjny, poprosić o możliwość obserwacji pracy i poznania zasad, a także przyprowadzenie dziecka, aby sprawdzić czy rzeczywiście to jest nasza droga.

6. Dlaczego dzieci w tej idei nie bawią się , tylko pracują?

Maria Montessori ukuła pojęcie „pracy własnej”, aby nadać rangę dziecięcym aktywnościom. Nie zbywamy dzieci mówiąc : „Idź , pobaw się swoimi zabawkami”, tylko pokazujemy , że ich praca jest równie ważna jak nasza. Dajemy im prawdziwe przedmioty do pracy. W domu staramy się nie narzekać na swoją pracę. Dzieci uczą się wtedy, że to przykry obowiązek. Dorosły wykonuje pracę po to, aby uzyskać wynagrodzenie lub ład dookoła siebie. Dziecko- aby udoskonalić siebie, osiągnąć sukces. Praca daje ogromną niezależność i poczucie sprawczości. Co ciekawe, dzieci nie męczą się tą pracą i mogą ją wykonywać wielokrotnie. Oczywiście oni wciąż się bawią i mają ku temu wiele okazji, ale my jako dorośli pokazujemy im, że szanujemy to, co robią.

7. Czy Montessori jest tylko dla bogatych?

Absolutnie nie. Istnieją w Polsce szkoły i przedszkola, które są prywatne i działają w duchu idei Montessori, są też takie typu non profit, które działają na zasadach fundacji i przyznają stypendia uczniom. Chcemy , aby Montessori było dostępne dla każdego, więc jeśli kwestie finansowe mają być przeszkodą, to placówki na pewno sobie z nią radzą i starają się wspierać rodziców. Powstała też edukacja domowa,która działa w coraz szerszym zakresie i zrzesza rodziców, które w tym duchu wychowują swoje pociechy w domu.

8. Czy tą metodą można pracować z dzieckiem w domu ? Czy książka „”Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat „może w tym pomóc?

Tak,oczywiście! Przede wszystkim nie róbmy za dziecko niczego, co jest w stanie zrobić samo. Często wydaje nam się, że dzieci sobie z czymś nie poradzą. Nic bardziej mylnego. Wystarczy pokazać im jak to zrobić i dać czas i przestrzeń. Nie pokazujmy im, że nie potrafią tylko, że w nie wierzymy. Kreujmy jasne,przejrzyste i jak najprostsze otoczenie dziecka. Otaczajmy je przedmiotami pięknymi i użytecznymi. Dostosujmy wysokość przedmiotów, tak aby były dostępne dla ręki dziecka. Dawajmy wolność w określonych granicach, która zachęca do podejmowania decyzji- „ czy chcesz zjeść dziś na śniadanie parówkę czy płatki ?”. Sprawiajmy, aby praca , którą wykonują była celowa ( poznanie rodzajów zbóż można połączyć z mieleniem mąki kolejnego dnia, a następnie pieczeniem chleba czy wizytą w piekarni ), wtedy dzieci są bardziej chętne do jej wykonywania i czują, że to co robią ma sens.

Książka „Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat” może również okazać się doskonałym narzędziem do pracy w domu z dzieckiem. Wprowadza w ideę Marii Montessori, wyjaśnia ważne i potrzebne pojęcia oraz przedstawia konkretne ćwiczenia rozwijające dziecko całościowo. Rozwija koordynację wzrokową, pomaga w rozwoju kompetencji językowych i matematycznych, zapoznaje z edukacją kosmiczną i pozwala na poznanie świata poprzez zmysły. Pozostawia miejsce na swobodną kreatywność dziecka i w umiejętny sposób przeprowadza rodzica przez ten proces, sprawiając , że staje się najlepszym montessoriańskim i pierwszym (!) przewodnikiem swojego dziecka.

Małgorzata Ceremuga

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *